دخترهای نوجوون تمام مدت گم‌ می‌شن…

نگاه محمدحسن شهسواری نویسنده به رمان «سادی»

۱,۴۵۹

محمدحسن شهسواری: «دخترهای نوجوون تمام مدت گم‌ می‌شن. این کجاش تازه و هیجان‌انگیزه؟!»
نشر جوان «سنگ» ما را با «کورتنی سامرز» آشنا می‌کند. او در عالم نویسندگی یکی از آن ستاره‌هایی است که خیلی زود پرتوافشانی می‌آغازند و انگار قرار هم نیست سریع خاموش شوند. از آن‌هایی که تازه هر دم با شیبی ملایم اتفاقاً درخشان‌تر می‌شوند. این نویسنده‌ی ۳۲ ساله که اولین رمانش را در ۱۸ سالگی نوشته، در به تصویر کشیدن درون و بیرون دختران نوجوان فوق تخصص دارد.

🔹کورتنی در ۲۳ سالگی رمان بسیار مشهور «بعضی دخترها» را منتشر کرد که جایزه‌ی «سیبل» را برایش به ارمغان آورد. رمان درباره‌ی گروهی از دختران شرور دبیرستانی است که مدرسه را تحت کنترل خود دارند. برای همین هم هست سادی، قهرمان آخرین رمانش این قدر باورپذیر، تلخ، شاکی و زخمی درآمده. به قول «ای.جی. فین» نویسنده‌ی رمان «زنی پشت پنجره» که منتقد مشهوری هم هست: «شخصیتی به ماندگاری یک زخم.» و حتماً برای همین هست که در سال گذشته رمان سادی رتبه‌ی دوم سایت گودریدز در بخش جوانان را از آن خود کرده است.
اما اصلا اشتباه نکنید! گمان نکنید سادی رمانی در حوزه‌ی نوجوان است. من در سال حداقل ۳۰ رمان جنایی می‌خوانم و حتماً در سال ۹۷ یکی از سه گزینه‌ی اولم در این ژانر، رمان سادی است.

🔹رمانی تاریک، تلخ و ماندگار است. و با این که در آثار ژانری هیچ از بازی‌های فرمی خوشم نمی‌آید اما کورنتی سامرز نشان می‌دهد وقتی بلد باشی داستان بگویی می‌توانی حتی با اعمال فرمی تازه، تاثیر قوی‌تری بر مخاطب بگذاری.

🔹شش ماه است سادی جوان گم شده و هیچ خبری از او نیست. مجری معروف رادیو به رغم تمایلش، با دستور و اصرار رئیس، پادکستی به نام دختران درست می‌کند و قسمت به قسمت به دنبال سادی در بخشی وسیعی از آمریکا می‌گردد و با هر کسی که او را می‌شناسد یا ردی از او دارد، مصاحبه می‌کند. رمان دو شیوه روایت دارد. یکی روایت خود سادی است که بیشتر حوادث شش ماه پیش را روایت می‌کند. و یکی هم متن پیاده شده‌ی پادکست است که پر است از مصاحبه با افراد مختلف. اتفاقاً این بخش بیشتر به گذشته‌ی شخصیت‌ها می‌پردازد.

🔹و تقریباً مثل همیشه راز اصلی رمان در همین گذشته نهفته است. سادی شش ماه است گم شده چون جنازه‌ی خواهر دوست داشتنی یازده ساله‌اش بعد از سه روز ناپدید شدن، پیدا می‌شود. در حالی که به او تجاوز شده. خب حالا معلوم است سادی با یک چاقوی تیز و خطرناک در کل ایالت به دنبال چیست. شاید برای همین چیزهاست که وقتی مجری رادیو معتقد است دخترها همیشه گم می‌شوند و چیز تازه‌ای در این داستان نیست، رئیسش می‌گوید: «اشتباه نکن! هر داستان خوبی با مرگ یک دختر شروع می‌شود.»

خرید رمان سادی با ارسال رایگان و تخفیف

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تشکر، ‎دیدگاه شما پس از تأیید، منتشر می‌شود.